Als Brussels college beseffen we maar al te goed dat talenkennis en een goede taalvaardigheid essentieel zijn in onze hedendaagse, multiculturele samenleving. We zetten dan ook volop in op het versterken van de taalvaardigheid van al onze leerlingen. Die aandacht gaat in de eerste plaats naar het versterken van de schooltaal, het Nederlands, maar ook een goede kennis van de moderne vreemde talen vinden we belangrijk.
Met een wekelijks klasoverstijgend uurtje Nederlands in 1 Moderne (kortweg Taal+ genoemd), proberen we twee vliegen in één klap te slaan.Enerzijds proberen we tijdens dat uurtje zoveel mogelijk te differentiëren door in niveaugroepjes te werken, zodat elke leerling kan uitgedaagd worden met materiaal en activiteiten van zijn / haar eigen taalniveau. Anderzijds proberen we tijdens dat uurtje bijna uitsluitend rond vaardigheden te werken. Dit gebeurt voor een groot deel in niveaugroepjes, maar wij willen de leerlingen ook de kans geven om gedurende een aantal lessen rond interessepolen te werken: spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid, leesvaardigheid en luistervaardigheid. Nederlands wordt op die manier niet alleen een leer- en doevak, maar ook een uitlaatklep waarin leerlingen volop kunnen experimenteren met taal. We kiezen ervoor om het uurtje Taal+ cijfervrij te houden. Wat de leerlingen in dit uurtje doen, doen ze niet voor de rapportcijfers, maar omdat ze het graag doen. Op die manier kunnen we leerlingen ook meer aanmoedigen om uit te proberen, met vallen en opstaan. Evaluatie gebeurt door cijfervrije en positieve feedback, die leerlingen weer een stapje verder moet brengen.
Voor wie het Nederlands misschien niet of slechts gedeeltelijk de moedertaal is of voor wie in de basisschool een taalachterstand opliep, bieden we ook extra taalondersteuning. In 1 Moderne doen we dat door het uurtje Taal+ en het uurtje Nederlands Flex tijdens de lesuren, in 1 Latijn (en in de hogere jaren) doen we dat tijdens de middagpauze of op woensdag na school. We willen immers al onze leerlingen de kans geven hun Nederlands zo goed mogelijk te beheersen.In dat extra uurtje Talenbeleid word je begeleid voor Nederlandse taalvaardigheid. We werken in kleine groepjes van 4 tot 6 leerlingen. Via allerhande opdrachtjes verwerf je nieuwe woordenschat, spijker je je spreek-, schrijf-, lees- en luistervaardigheid bij en net voor een synthesetoets Nederlands zullen we samen met jou de leerstof doornemen en verder inoefenen. Uiteraard kan je ook buiten de schoolcontext aan je taalvaardigheid werken. Dat verwachten we zelfs, want een goede kennis van de schooltaal is essentieel om tot een succesvol schoolverhaal te komen. We lenen graag Nederlandstalige boeken uit onze eigen bibliotheek uit, we zoeken graag mee naar en hobby in het Nederlands en we raden je graag tv-programma’s, websites of tijdschriften aan om ook thuis meer in contact te komen met het Nederlands.
created with