In het eerste jaar trekken we eind september drie dagen naar de Hoge Rielen in Lichtaart om elkaar beter te leren kennen. Heel wat zesdejaars begeleiden de leerkrachten en steken spelletjes in elkaar om de groepsbinding te bevorderen. We proberen te bouwen aan een veilig en fijn leef-en leerklimaat in de klas. Aan het begin van de tweede graad trekken de derdejaars opnieuw naar de Hoge Rielen. Ze komen dan immers terecht in een nieuwe klas en dus is groepsbinding opnieuw welgekomen. Tegelijk is het een goed moment om stil te staan bij de jongvolwassenen die ze aan het worden zijn. De natuur helpt om stil te staan rond hun plaats in de groep en in de wereld.
Leefsleutels-Trajecten in de eerste graad zorgen ervoor dat leren leuk moet zijn en niet altijd op punten hoeft te staan. Het is een wekelijks ingeroosterd vak waarbij thema’s steeds op een actieve manier worden onderzocht en vragen om de eigen inbreng en reflectie van de leerling.
Ze leren wat zelfvertrouwen is en hoe ze hun talenten kunnen inzetten voor anderen. Ze leren op een juiste manier communiceren over hun gevoelens en deze zeker niet te verstoppen. Ze mogen vragen stellen over de puberteit en wat dit met hen doet. En afsluiten doen we met het thema ‘keuzes maken’, waarin we onderzoeken of we in onze keuzes soms beïnvloed worden door anderen. Op de juiste manier opkomen voor je eigen mening en je goed voelen in de klas en op school, dit staat centraal in onze lessen. Daar koppelen we ook een aspect leren leren aan. Klassenleerkrachten begeleiden hun leerlingen in de belangrijke nieuwe stappen van het secundair: hoe leer je een test? Hoe plan je je voor examens? Wat betekent zo’n rapport in de eerste graad? Door een vak Leefsleutels-Trajecten in te bouwen in de eerste graad willen we de leerlingen ruimte geven om vertrouwd te geraken met het secundair onderwijs en met onze school. Door dit vak door de klassenleerkracht en co-klassenleerkracht (of godsdienstleerkracht in het tweede jaar) te laten geven, wordt de band tussen klas en (co-)klassenleerkracht bovendien nog sterker. Want in de eerste graad hebben leerlingen die vertrouwde persoon echt wel nog nodig.
De vijfdejaars krijgen bij de start van het schooljaar de kans om in Mozet, één van de mooiste dorpen van Wallonië tot rust te komen en elkaar beter te leren kennen. Tijdens de driedaagse krijgen onze leerlingen tijd om na te denken over wie ze zijn, wie ze willen zijn, wat ze waardevol vinden, hoe ze richting willen geven aan hun toekomst, wat hun gezin voor hen betekent, wat moeilijk loopt en waar ze ondersteuning kunnen gebruiken, voor wie / wat ze dankbaar zijn, wie of wat hen echte vreugde biedt, … In openheid en respect voor ieders weg proberen we samen te genieten van de gesprekken met elkaar, de natuur en de stilte.
Jaarlijks organiseert de school project- en cultuurdagen. Dit zijn dagen waarop de gewone lessen wegvallen en we werken rond diverse thema’s die jaarlijks (kunnen) wisselen. Uitgangspunt is dat informatie via ervaringsgerichte activiteiten, engagement en verantwoordelijkheid nemen centraal staan. We willen de leerlingen laten proeven van meer dan enkel het vakinhoudelijke.Voorbeelden van activiteiten en bezoeken die de voorbije jaren plaatsvonden:Vastenvoettocht. Een blijver in de eerste graad.Fietsen met de vijfdejaars in de Westhoek om de gevolgen en de impact van de Eerste Wereldoorlog met eigen ogen te aanschouwen.
Elk jaar weer schitteren heel wat van onze laatstejaars op het podium van CC Strombeek. Ze hebben er dan maandenlange repetities op zitten met hun coaches en brengen drie avonden lang een toneelstuk met muziek en dans waar we als school alleen maar fier op kunnen zijn. Het schooltoneel kent een jarenlange traditie op het college: in september stellen de toneelcoaches, gemotiveerde leerkrachten, een stuk voor aan alle zesdejaars en houden ze audities. Met een groep geëngageerde laatstejaars gaan ze dan aan de slag. Eerst tijdens middagpauzes, naar het einde toe ook op woensdagnamiddag en in het weekend. Zo’n project tot een goed einde brengen creëert een sterke band onder leerlingen (en coaches) en is een boost voor het zelfvertrouwen van de leerlingen. Het is een ervaring waar ze jaren later nog van genieten.
This site was created with the Nicepage