Op het college is ICT en computerondersteund onderwijs natuurlijk al lang geen nieuw gegeven. Elke klas is uitgerust met een beamer of een digitaal bord, elke leerkracht beschikt over een eigen laptop en de school beschikt daarnaast ook over een performant WIFI-netwerk. Sinds twee schooljaren beschikken ook alle leerlingen over een eigen chromebook. Het toestel is eigendom van de school maar kan volledig gratis door de leerlingen gebruikt worden. We benutten de chromebook als extra tool in onze lessen en leren de leerlingen doorheen de jaren vlot en kritisch werken in een digitale maatschappij.
De keuze om chromebooks in ons onderwijs te integreren is niet lukraak genomen maar kadert in een bredere visie waarbij we geloven dat de technologie enerzijds onze leerkrachten kan helpen om hun lesgeven nog beter te maken en anderzijds onze leerlingen meer kansen biedt bij het leren. We denken hierbij dan vooral aan: meer kansen op differentiatie Als elke leerling met een eigen computer kan werken, wordt het voor leerkrachten gemakkelijker om opdrachten en lesmateriaal op maat van alle leerlingen aan te bieden. ICT zorgt er mee voor dat gedifferentieerd leermateriaal en leertrajecten op maat binnen handbereik van alle leerlingen komen. leerlingen groeiend verantwoordelijk maken voor hun eigen leren Het afstandsonderwijs tijdens de Coronacrisis leerde ons dat er nog veel mogelijkheden zitten bij het inzetten op meer zelfstandig leren van leerlingen. Die leerling die deels zelf verantwoordelijk wordt voor haar of zijn leertraject terwijl de leraar coacht, monitort en aanstuurt, dat wordt praktisch haalbaar met de inzet van ICT waar je diverse leerpaden kan uitzetten en opvolgen, de leerlingen evaluatiesleutels en extra materiaal kan aanreiken. meer en andere didactische werkvormen We geloven dat goed onderwijs inzet op verschillende didactische werkvormen. Er is niets mis met – sommigen zullen zeggen ‘er gaat weinig boven’ – een bevlogen leerkracht die een boeiend verhaal vertelt aan zijn leerlingen. Maar met de computer kan diezelfde leerkracht zijn leerlingen daarnaast ook gemakkelijker laten onderzoeken, meer oefenkansen bieden en eigentijds verslag laten uit brengen over wat zij/hij geleerd heeft. onderwijs met een open venster op de werkelijkheid Individuele toegang tot het internet maakt dat onze leerlingen veel meer dan vroeger schoolse inhouden kunnen aanvullen met inhoud uit de realiteit. Kranten, films, musea, labo-opstellingen, wetenschappelijke artikels, … vinden via de computer moeiteloos hun weg naar de klaspraktijk. Natuurlijk zal de leerkracht jonge leerlingen daarbij moeten leren om kritisch met deze bronnen om te gaan maar meer dan ooit zullen leerlingen de link leggen tussen wat in de school geleerd wordt en wat buiten de school gebeurt. aansluiten bij digitale werkwereld later Het zou vreemd zijn mochten onze leerlingen die later allicht veel ICT-vaardigheden zullen nodig hebben, zowel voor hun hogere studies als in hun beroepskeuze, daar tijdens hun middelbare school niet intensief mee kunnen oefenen. vernieuwing in het onderwijs De mogelijkheden van ICT in onderwijs doen ons nadenken als school over de nieuwe mogelijkheden van leren. We proberen nieuwe werkvormen uit en houden ons onderwijs fris. digitale inclusie Technologie is dikwijls niet goedkoop waardoor kwetsbare gezinnen soms de digitaliseringstrein dreigen te missen. Onderwijs is de motor bij uitstek om digitale uitsluiting in de toekomst tegen te gaan door er voor te zorgen dat een jonge generatie digitaal helemaal mee is. Dat betekent natuurlijk dat de school er alles aan doet om er voor te zorgen dat iedereen over alle middelen (computer, scherm, internetverbinding, …) beschikt om digitaal mee te zijn.
This site was created with the Nicepage