Elke leerling verdient de zorg die hij/zij nodig heeft om optimaal te presteren en om zich goed in zijn / haar vel te voelen. Deze zorg is voor elke leerling anders en daarom is de cura personalis, één van de centrale elementen van de ignatiaanse pedagogie, zo relevant in onze schoolwerking. “Zorg” zit verweven in elke les, in elke activiteit en in elk personeelslid werkzaam op het college. Daar streven we naar. Daarbij willen we de leerlingen vooral zelfredzaam maken, hen doorheen de jaren minder afhankelijk maken van eventuele (extra) zorg. Dat kan alleen door goede begeleiding en opvolging. Centraal in de aanpak van zorg op ons college 1. Laagdrempeligheid 2. Open communicatie – maar wel discreet 3. Zorg voor iedereen, op maat “cura personalis” 4. Growth mindset: groei zien in elke leerling
ondersteunen hun leerlingen in de eerste plaats vakgericht. Door die ondersteuning leren leerlingen dat vak op de gepaste manier aanpakken en verwerken. Door de leerplandoelen in het gemeenschappelijk funderend leerplan werken vakleerkrachten ook aan algemene competenties als leerlingen aanmoedigen initiatief te nemen en leerlingen bewust te leren omgaan met zichzelf en met anderen. Vakleerkrachten detecteren vaak ook als eerste signalen. Zij ondersteunen hun leerlingen met vakgerichte, specifieke problemen en geven informatie door aan de titularissen en/of het zorgteam.
(vaak in team met een co-klassenleerkracht) bieden de eerste zorg. Zij zien er op toe dat een klasgroep meer is dan een groep van individuen, dat elke leerling kan functioneren in een groep. Zij zijn er ook voor algemene aspecten. Zij signaleren problemen, blijven up-to-date en volgen allerhande situaties op. Zij zijn de centrale schakel in het zorgbeleid. Communicatie met ouders gebeurt ook vaak in de eerste plaats met de klassenleerkracht.
(opvoeders, secretariaatsmedewerkers,…) detecteert vaak snel spanningen, pestproblemen, leerlingen die zich niet goed voelen,… omdat zij door hun vele toezichten heel veel zien in refters of op de speelplaats en ook heel bereikbaar zijn. Leerlingen die uit de les worden gestuurd, belanden ook eerst bij hen. Zij ondersteunen mee het mentaal, sociaal en fysiek welbevinden van onze leerlingen.
begeleidt leerkrachten bij het hele zorgverhaal en zorgt met documenten, een luisterend oor en een open deur en met expertise voor ondersteuning. Daarnaast biedt het zorgteam extra zorg aan: aan leerlingen die meer (of andere) ondersteuning nodig hebben dan vakleerkrachten of titularissen kunnen bieden, aan leerlingen met leer-of ontwikkelingsstoornissen of aan leerlingen die verbonden zijn aan het Leersteuncentrum. Ze bieden ook de eerste zorg aan leerlingen die zelf bij het zorgteam komen aankloppen (vaak socio-emotioneel gerelateerd of vragen i.v.m. leer- of studiekeuzebegeleiding). Het zorgteam coördineert het zorgbeleid en –acties op school en onderhoudt contact met externe partners als het CLB en het LSC.
waakt over de goede werking van het hele zorgsysteem en de onderwijskwaliteit en probeert zo te bewaken dat elke leerling kwaliteitsvol onderwijs op maat aangeboden krijgt. Ook de deur van de dirctieleden staat altijd open voor leerlingen.
(Centrum voor leerlingenbegeleiding) is een belangrijke externe partner van de school. Zij ondersteunen en adviseren de school, leerlingen en ouders bij allerlei kwesties: socio-emotionele problemen, vragen bij de onderwijsloopbaan, vragen of problemen op studievlak, preventieve gezondheidszorg. Zij organiseren bv. ook medische toezichten op school (voor het eerste en derde jaar). Er is regelmatig overleg tussen school en CLB.
Het LSC (leersteuncentrum) begeleidt leerlingen met een verslag en ondersteunt de school bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Zij doen dat steeds na overleg met ouders en school.
staan misschien onderaan de lijst, maar zijn een essentiële schakel in heel het zorgverhaal van ons college. Wij betrekken ouders graag waar het kan. We doen dat in de eerste plaats door ouders te informeren wanneer nodig, maar ook door hen op school uit te nodigen om samen tot de beste begeleiding voor een bepaalde leerling te komen. Ouderbetrokkenheid betekent voor ons ook dat ouders op Smartschool zitten, dat ze naar oudercontacten komen, dat ze de school kennen. En dat ze hun kinderen thuis aanmoedigen om de nodige inzet te vertonen voor hun schoolwerk.
Brede basiszorg Er zijn heel wat activiteiten en acties die voor elke leerling van toepassing zijn en die mee zorgen voor een beter leer- en leefklimaat. Zorg is niet iets ‘extra’s’, maar iets dat inherent deel uitmaakt van de dagelijkse schoolpraktijk. Op die manier kunnen we ook meer leerlingen ondersteunen. Dat onze sterkte de cura personalis is en moet zijn, willen we al van bij de start duidelijk maken: via het intakegesprek met nieuwe leerlingen en het document dat leerlingen invullen vooraleer ze starten in het eerste jaar, willen we al zo goed mogelijk kunnen inschatten welke zorgbehoeften er zijn en hoe we daar het beste op inspelen. Op die manier willen we ook al van bij het begin een band met ouders opbouwen. Een andere sterkte is de verbondenheid die leeft op het college. We werken veel en vaak aan een veilig klimaat op school en in de klas. Klassenleerkrachten zijn vertrouwensfiguren, maar ook het zorgteam en het ondersteunend personeel bv. werken mee aan optimaal leef- en leerklimaat. We streven ernaar om in te zetten op de talenten van de leerlingen, op het creëren van succeservaringen. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor het geven van feedback en het helpen oriënteren naar de juiste studiekeuze. Tijdens klassenraden gaat hier dan ook heel wat aandacht naartoe. We willen onze leerlingen tenslotte allemaal zelfstandiger en zelfredzamer maken. Dat kan enkel door hen verantwoordelijkheid te geven en door vertrouwen te hebben in hun kunnen en kennen. Ook het orde- en tuchtbeleid gaat uit van herstelgericht werken en van het vertrouwen dat leerlingen zich kunnen en zullen herpakken. Verhoogde zorg Sommige leerlingen hebben extra onderwijsbehoeften en verdienen extra aandacht en/of maatregelen. Er zijn de leerlingen met een leer- of ontwikkelingsstoornis, met een verslag, maar evenzeer leerlingen met socio-emotionele problemen of twijfels allerhande. We streven naar een vlotte samenwerking met CLB en LSC, maar ook met vak- en klassenleerkrachten om de meest passende en redelijke maatregelen voor elke zorgvraag te kunnen bieden. We werken daarom o.a. met: - Trajectplannen voor leerlingen met leer- en ontwikkelingsstoornissen - Een tweewekelijks overleg tussen zorgteam en CLB - Studiebegeleidingsplannen voor leerlingen die het op leervlak moeilijk dreigen te hebben - Studiegroepjes voor leerlingen die extra ondersteuning wensen. - Een zorgklas tijdens examens voor leerlingen met een specifieke behoefte - Een leren leren-klas na schooltijd voor eerstejaars die een extra duwtje in de rug nodig hebben (enkel op uitnodiging van klassenraad) - Een taalcoach en taalremediëringslessen voor taalzwakkere leerlingen (jongere jaren) - Groepssessies (en eventueel aparte projecten) voor cognitief sterk functionerende leerlingen om ook leerlingen die sterk presteren nog meer op maat te kunnen aanpakken
created with