U bevindt zich hier: thuis > berichten > berichtdetail

Vlaanderen Brussel Europa

02-05-2017 : ruusbroecinfo 8

Tijdstip: 17/03/2017 21:06:52
titel: 02-05-2017 : ruusbroecinfo 8


Jan-van-Ruusbroeckollege - Brussel

EDITIE 8 – TWEEËNTWINTIGSTE JAARGANG – 2 MEI 2017

VAN DE REDACTIE

Het is een jaar geleden dat we afscheid hebben moeten nemen van onze leerling Stijn Verbeek. We spreken het niet altijd uit, maar we denken vaak aan hem en hij zit heel diep in ons hart.
Het verlies van een jongere geeft onbeschrijflijk veel verdriet, maar bij momenten geeft het terugdenken aan Stijn ook net veel energie. Of zoals zijn papa tijdens de begrafenis een jaar geleden letterlijk opriep: maak de droom van Stijn waar. Deze woorden geven kracht, moed en hoop. Het is een boodschap die we blijven koesteren en proberen waar te maken, ook op school. Het is een drijfveer om alle jongeren te blijven aanmoedigen om het beste van zichzelf te geven zowel in hun studies als op sociaal vlak.

Tijdens de gebedsviering op het schoolfeest om 17.30 uur in de kapel herdenken we Stijn.

 

LIEF EN LEED

Afscheid nemen is met zachte vingers wat voorbij is dichtdoen en verpakken in de goede gedachten ter herinnering. (Ward Bruyninckx)

Wij gedenken de grootmoeder van dhr. Moerenhout (studiemeester), de grootvader van dhr. Van Grembergen (leerkracht Nederlands en godsdienst), de overgrootvader van Jana Lauwers (4 EcA), de grootmoeder van Jade De Herdt (2 MA) en de grootvader van Siiri (2 MA) en Onni (4 Wet) Ramboer.

Welkom aan Tars, het eerste zoontje van mevr. Bruylandt (leerkracht LO en informatica) en haar vrouw. Proficiat aan beide mama’s!

SCHOOLFEEST 6 MEI 2017

Wij nodigen u graag uit op het schoolfeest van zaterdag 6 mei 2017. De activiteiten op het college gaan van start om 09.00u. U wordt ook van harte uitgenodigd op het schoolrestaurant. U kunt er genieten van een lekkere maaltijd. Inschrijven kan via het formulier dat  bij het rapport van uw zoon of dochter zat, maar het kan ook digitaal via https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeAlPT1DaH1JMxcsqZm0CwUYLHro_xYRrUrD_BlDmykSdSoMg/viewform. Voor de eerste shift kunt u zich reeds aanmelden om 17.30u. en voor de late shift kan dat vanaf 19.30u. 
Van harte welkom !

LEERLINGEN EN LEERKRACHTEN DEBATTEREN OVER KLEDIJ

Op maandag 24 april vond het tweede VOICE-debat plaats, dit keer over (aanvaardbare) kledij op school. De opkomst bij de vierde-, vijfde- en zesdejaars was net zoals bij het eerste debat groot, en terecht. Het publiek kreeg vijf enthousiaste en goed voorbereide leerlingen uit de derde graad te zien tegenover vijf leerkrachten, die graag hun visie uitlegden over dit soms toch controversiële onderwerp.
De uitkomst van het debat was duidelijk: leerlingen en leerkrachten vinden allemaal dat kledij een uitdrukking moet kunnen zijn van je persoonlijkheid en dat variatie tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leerkrachten net een meerwaarde is. Ook werd duidelijk dat leerlingen op Ruusbroec niet zo vaak door leerkrachten aangesproken worden op ongepaste kledij of ervoor gestraft worden.
Wat die ongepaste kledij dan evenwel zou zijn en wat de opvoedende rol van de school is als het op kledingnormen aankomt, daar lagen de meningen tussen leerlingen en leerkrachten duidelijk veel meer uit elkaar. De leerkrachten vonden dat regels nodig en goed zijn en dat sommige kledij (in de zomermaanden dan) echt te onthullend is in een schoolcontext. De meerderheid van de leerlingen vond echter dat de school leerlingen net moet steunen in hun kledingkeuze en dat huid ook maar huid is.
Het debat was met andere woorden een interessante uitwisseling van ideeën waar alle partijen zeker iets aan gehad hebben. Wordt in de toekomst zeker voortgezet, nietwaar, Voice?

IGNATIUSTORNOOI

Woensdag om 11.00u. 's morgens begon de spanning te stijgen in de bar van Ruusbroec. De leerlingen die onze school gingen verdedigen in verschillende sportdisciplines hadden er duidelijk zin in en de zenuwen begonnen ook stiekem een beetje te kriebelen. Toen dhr. Saviolo de beker van 2013 liet zien, braken de eerstejaars de tent bijna af uit enthousiasme! Twintig minuutjes later zat iedereen al in de bus en vertrokken we richting Turnhout.
Daar was iedereen duidelijk onder de indruk van de mooie sportvelden van het Sint-Jozefcollege en van de sportieve drukte die er heerste. Iedereen was er klaar voor! De baseballers van het derde jaar lieten zich niet intimideren door de tegenstanders, die allemaal minstens een kop groter waren, en gingen er hard tegenaan. Theodore sloeg en smeet de bal als een beest, Ibe ontpopte zich als tactisch talent, Jasper pakte de meeste punten en Dario smeet zich letterlijk en figuurlijk om toch maar tegenstanders uit te branden. Ook Lola en Luca waren niet voor niets meegekomen, Myrthe en Rayan uiteraard ook niet, in de eerste wedstrijd zorgden ze met de spectaculairste botsing van het tornooi voor het nodige spektakel ! Jammer genoeg met een gebroken neus en verstuikte vingers als gevolg, maar dit toonde de spirit van heel het team. Er 200 procent voor gaan en nooit opgeven. Petje af! 
Elders op het terrein waren andere leerlingen ook moedig aan het strijden. Bij dubbelspel tennis, minivoetbal, bakklimmen, ultimate frisbee en badminton, overal werd er gezweet, overal ging men er hard tegenaan. De twee laatsten sleepten zelfs de overwinning in de wacht!
Dankzij de ongelofelijke inzet en sportiviteit van iedereen werden we uiteindelijk mooi vierde. Net geen podiumplaats, maar we mogen trots zijn op onze sportievelingen; ze hebben enorm veel karakter getoond en mentaal waren ze zeker allemaal winnaars!

TANGEBEEKBOS

Met de fiets trokken alle vierdejaars de voorbije week richting Tangebeekbos. Onder leiding van dhr. Boelens werden ze ondergedompeld in wat een echt ecosysteem nu precies is. En zo konden ze na heel wat theoretische lessen hun kennis over ecologie eens in praktijk omzetten.
Ze ontdekten o.a. dat er dankzij de invoering van de waterzuiveringssystemen geen stinkende Tangebeek meer loopt in het bos. Na eigen onderzoek bleek er zelfs heel veel leven in de beek te zitten. De leerlingen konden al deze kleine wezentjes zelf determineren en ontdekten naast de kikkervisjes ook roeipootkreeftjes, watervlooien, haftenlarven en zoveel meer.
Daarnaast leerden onze vierdes allerlei weetjes waar vele bosbezoekers waarschijnlijk niet eens bij stilstaan, bijvoorbeeld waarom het speenkruid een vroegbloeier is en waarom we veel brandnetels vinden op mineraalrijke bodems en zelfs op plaatsen waar er wel eens geürineerd wordt. Of wat het effect is van populieren op de samenstelling van de bodem. Hopelijk onthouden de leerlingen deze informatie en kan hun respect voor de natuur zo alleen maar toenemen.

PARIS DECOUVERTES: HET WAS WEER TOP!

Parijs, le moment suprême waar elke 6 ECMT-er naar uitkijkt, en dat was dit jaar zeker niet anders. Gepakt en gezakt waren we klaar om ondergedompeld te worden in de Franse cultuur en geschiedenis en de stad te ontdekken die al zoveel harten sneller heeft doen kloppen.
Het weer hadden we zeker mee: mooie zonnige dagen, soms ietwat fris, maar aangenaam reisweer. Veelbelovende uiteenlopende thema’s stonden op het programma: mode, hedendaagse architectuur, sport en architectuur van de Franse koningen en de keizers, gesprekken op een sociale dienst, een ontmoeting met de culturele vertegenwoordiging van Brussel en Wallonië (CWB) in Parijs, wijkenquêtes, … Frans in de praktijk à chaque moment de la journée : dat vraagt de nodige spreekdurf, voorbereiding en een open mentaliteit, die onze 6 ECMT-ers met brio aan de dag hebben gelegd.
En wie dacht dat we ’s avonds rustig aan de bar hingen, die heeft het grandioos mis, want elke avond werd rijkelijk gevuld met een uitstap : Montmartre, de Eiffeltoren, een bioscoopbezoek en de musea bij uitstek : het Louvre en Orsay (museum voor impressionistische kunst). Natuurlijk heb je voor zo’n druk programma de nodige energie nodig en die haalden we vaak uit tussendoortjes (de ijsjes gingen vlot over de toonbank ) of uit een laatavondpita bij de pitabar om de hoek waar de jongens van 6 ECMT vanaf nu trouwe klanten zijn.
Na zes dagen metro in, metro uit, na elke dag minimum 20000 stappen op de stappenteller, kwamen we vermoeid maar voldaan en met een koffer vol nieuwe ervaringen terug. Paris, c’était le comble!

LONDON IS ALWAYS A GOOD IDEA

Naar aanleiding van deze Ruusbroecinfo werd me gevraagd een korte impressie te schrijven over de reis die de leerlingen van 5 Latijn – Moderne Talen en Moderne Talen – Wetenschappen ondernamen naar de bruisende metropool in het Verenigd Koninkrijk: Londen. Ik weet echter niet wat er moeilijker is: een beknopte beschrijving van zulk een boeiende excursie neerpennen of op eigen kracht het Kanaal overzwemmen op zoek naar de hagelwitte kliffen van Dover. Maar waarom, vraagt u zich als geïnteresseerd lezer ongetwijfeld af, is dit zo’n aartsmoeilijke opdracht?
Het Verenigd Koninkrijk mag dan slechts een spreekwoordelijke steenworp van het Europees vasteland verwijderd zijn, toch bekleedt het land al eeuwenlang een unieke positie qua cultuur en eigenheid. De eilandbewoners hebben altijd een eigen identiteit gehad: een identiteit die – nu eens subtiel, dan weer erg bruusk – danig verschilt van die van de Vlaming met een baksteen in de maag en een bescheiden inborst. Londen is de exponent van al die variatie. Nergens zijn de culturele verschillen zo goed merkbaar als in de oeroude wereldstad aan de Thames. Laat dat nu de reden zijn waarom een reis naar de hoofdstad zich al jaar en dag gevestigd heeft als vaste waarde voor het vijfde jaar van het JVR-Kollege. De opzet van de uitstap bleef om de leerlingen te laten kennismaken met de Britse cultuur door zich te verdiepen in één aspect van de Engelse maatschappij. Gecombineerd met een luik waarin schaamteloos de toerist werd uitgehangen onder het alziend oog van de begeleidende leerkrachten, probeerden ze hun blik te verruimen door zich vijf dagen intensief onder te dompelen in de bijzondere hectiek van de Britse hoofdstad. Want dé manier om een stad te ervaren, om ervan te genieten, is door er zich niet thuis te voelen!
Via een korte treinreis spoorden de leerlingen naar het Verenigd Koninkrijk. De vijf dagen werden steeds gelijkmatig ingevuld: de leerlingen wisselden afspraken die ze hadden vastgelegd tijdens de lessen Engels af met bezoekjes aan de klassieke bezienswaardigheden die Londen te bieden heeft. Zo stond er een bezoek aan het Queen Elizabeth Olympic Park op het programma, het strijdtoneel van de Olympische spelen van 2012. Deze locatie, waar geschiedenis werd geschreven door Michael Phelps in het Aquatics Centre en waar Usain Bolt nog maar eens naar drie gouden medailles flitste, liet een diepe indruk na. Verder was ook het bijwonen van de musical Mathilda in het bekende Cambridge Theatre één van de hoogtepunten van de reis. Het tijdloze verhaal van Roald Dahl werd op een magische manier omgezet naar het podium en het aanschouwen van al dat jonge talent maakte de Belgische delegatie wederom sprakeloos. Ook een tocht langs de lugubere adresjes waar ene Jack The Ripper zijn gruwelijke daden verrichte, staat tot op heden in het geheugen gegrift, met dank aan onze prettig gestoorde gids, Simon Law.
Ook over het Kanaal gold daarentegen: verandering van spijs doet eten. Naast de algemene bezoeken bestond het leeuwendeel van de Londenreis immers uit de invulling van de persoonlijke Londen projects. Van street art tot boarding schools, van fashion tot de Engelse voetbalcultuur: geen enkel onderwerp bleek onbespreekbaar. Gewapend met hun voorbereidingen voerden de leerlingen interessante interviews met native speakers en verbreedden ze de kennis van hun onderwerp en de Engelse taal aanzienlijk. Practice makes perfect!
Toch was het meest waardevolle van deze reis niet het obligate bezoek aan Buckingham Palace, de rustgevende wandeling in Greenwich of de stormachtige opvoering van Mathilda, maar de voortdurende verruiming die elk op zijn eigen manier meemaakte. De vele anekdotes zullen nog lang nazinderen in de hoofden van de leerlingen van 5 LaMT-MTWe. Want, zoals Thomas Moore ooit schreef: “Go where we may, rest where we will; Eternal London haunts us still.” Als begeleidend leerkracht hoop ik stiekem dat ze de mening delen van deze dichter uit lang vervlogen tijden en nu al met heimwee terugdenken aan hun tijd in de prachtige stad die Londen is.

PAJOTTENLAND

Even - of liever een hele schooldag lang - het klaslokaal verlaten om de leerstof écht te mogen waarnemen, ervaren en te leren toepassen binnen onze leefomgeving. Het zorgt binnen onze drukke kalender op school niet alleen voor een extra activiteit in klasverband, maar leidt bij onze leerlingen hopelijk vooral ook tot een verhoogd leerrendement... De excursie in het Pajottenland in het kader van het vak aardrijkskunde in het eerste jaar is ondertussen een vaste waarde geworden op Ruusbroec. Actief waarnemen op het terrein en alle theoretische kennis uit de klas in praktijk brengen staan hierbij centraal.
Tijdens drie excursiedagen na de paasvakantie trokken dhr. Deman en mevr. Franck, vergezeld van klas- en vakleerkrachten uit de eerste graad, samen met onze eerstejaars naar het landelijke Pajottenland. In de voormiddag ging het richting Asse (waar we onder meer een bedrijventerrein bestudeerden), daarna naar de top van de Kesterberg in Gooik (waar we konden genieten van een flinke wandeling door het mooie landschap en we met topografische kaarten leerden werken op het terrein) en naar een typische Brabantse vierkantshoeve in Leerbeek (waar we pasgeboren kalfjes mochten bewonderen). In de namiddag trokken we onze laarzen aan om een rivieronderzoek te doen aan de Zuunbeek in Sint-Pieters-Leeuw en bestudeerden we het landschap van een typische verstedelijkte kern in Lennik. De weergoden waren ons vaak gunstig gezind en de vele enthousiaste leerlingen zorgden voor een alweer geslaagde editie van onze terreinwerklessen in het eerste jaar.

VOICE-ACTIE : PAASPICKNICK